איך לגדל ילד להצלחה – ד"ר רונית לזר

    ד"ר רונית לזר Comments Off on איך לגדל ילד להצלחה – ד"ר רונית לזר
    18:30
    15.05.24
    קובי פינקלר No Comments on קצין בצנחנים נפצע קשה בקרב בג'באליה | מתעדכן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הצלחה בלימודים ובכלל תלויה במספר גורמים פסיכולוגיים, משפחתיים וחברתיים ובאינטראקציה ביניהם. אתייחס בפוסט זה לעיקריים שביניהם הקשורים אלינו ההורים.

    אמון בילד וביכולותיו- הורים צריכים להאמין ולשדר לילד כי הם מאמינים שהוא מסוגל ויכול להצליח. המחקרים מלמדים כי המוח אינו נתון קבוע אלא משתנה ומתפתח כל תקופת הילדות. נמצא כי ילדים להורים שמאמינים שיכולת האינטליגנציה של הילד היא קבועה ואינה ניתנת לשינוי מגיבים בחוסר ישע , חשים מאוימים, חרדים ונוטים לוותר מהר כשעומדים מול קשיים. לעומתם, ילדים להורים שמאמינים שהאינטליגנציה ניתנת לשינוי ולפיתוח באמצעות השקעה ומאמץ רואים במטלות אתגר מיוחד.

    לזהות את הקשיים וליצור תנאים אופטימליים- הורים צריכים להיות קשובים לילד, להכיל אותו, לתמוך בו, לזהות את המכשולים הפנימיים החיצוניים שעומדים בדרכו להצלחה ולוודא שיש לו את התנאים הטובים ללמידה. ילד שאין לו פינה שקטה ללמידה יתקשה ללמוד למבחן.

    הקניית מסוגלות-עצמית (self-efficacy) – ילדים בעלי משאב זה תופסים את עצמם כמסוגלים להתמודד בהצלחה במשימה העומדת מולם. הם משקיעים מאמץ ויש להם מוטיבציה פנימית להשקיע. הורים צריכים לחפש ולמצוא כל מיני הזדמנויות לבטא את הערכתם להצלחות הקטנות והקונקרטיות של הילד בכל מיני תחומים וכן בלימודים. חשוב להקפיד על מספר דברים כשמשבחים את הילד: 1. לתת משוב צמוד לסיטואציה. 2. לבטא משוב ספונטני ואמין ולא 'סיסמאות' או 'סיטונאות' 3. לתת משוב מפורט ולא משהו כוללני ומופשט. 4 . להדגיש את חלקו של הילד בדרך בה הוא לומד ולא רק שהיה פה 'נס' או רק בזכות המורה המקסימה.

    הערכה עצמית- תכונה אישיותית זו נבנית ומתפתחת בילדות ומהווה בסיס לגרעין האישיות . הערכת עצמית קשורה להצלחה בלימודים ולכן חשוב שההורים יבטאו בכל הזדמנות את הערכתם כלפי הילד, כלפי אישיותו, כישרונותיו ולא רק כפי שיש נוהגים להנחות על מעשי הילד. "ילד חרוץ", "מוצלח", "כשרוני", "חכם" "מתמיד" "נעים להיות בסביבתך" וכד'.

    עידוד להישגיות ולהשקעה- גילויי חום ואהבה חיוניים להתפתחות אך לא מספיקים להצלחה. ישנם הורים שחוששים לעודד להישגיות ומגלים וותרנות מול דרישות. "העיקר שיהיה שמח". זכרו שאושרו של הילד קשור גם להצלחה בלימודים. טוב לעודד ילד להישגיות וצריך לדעת כי הישגיות קשורה להשקעה ולמאמץ. "יגעת ומצאת תאמין". המחקרים מראים שדווקא ילדים לאמהות שהעבירו מסר ברור לילדיהן שהתקדמותם בלימודים קשורה במידה רבה במאמץ האישי שלהם גילו הישגים לימודיים גבוהים מהורים שגילו שביעות רצון ללא קשר לרמת ההישגים של ילדיהן.

    אחריות, עצמאות ומשמעת עצמית – אלו אבני יסוד להצלחה בכל תפקוד שהוא וכל שכן בלימודים ולכן חשוב לעודד את הילדים לתכונות אלו. הורים שנוטים לגלות וותרנות מול קשיים של הילד, עושים במקום הילד, מגוננים על הילד, משדרים לילד בכך חוסר מסוגלות. בנקודה זו חשוב לציין שאין הכוונה שהורה צריך להתנער מאחריות שלו ולהשאיר את הילד לבד במערכה. אדרבא, הורים צריכים להכיל ולתמוך בו ובד בבד לשדר לו כי הוא יכול, מסוגל ואחראי לבצע את המטלות של בית הספר. הורות מגוננת אינה הורות תומכת, בעוד שהראשונה עלולה לחסום השנייה היא זו שמעודדת הצלחה.

    מעורבות בחיי בית הספר-הורים צריכים לגלות מעורבות וסקרנות בקורה בבית הספר. ישנם הורים ולצערי גם מורים שרואים בבית ובבית הספר שתי זירות נפרדות ולא כך. הורים שנמצאים בקשר עם המורה של הילד מחזקים את היחידה בית-בי"ס. כמו כן, ילד שמשתף את ההורים בחוויות מבית הספר הוא ילד שישקיע יותר בלימודים.

    לחלום את חלומו של הילד- לכל ילד יש חלום אישי . פעמים הוא פנימי ורק שלו ופעמים הוא גלוי וידוע לכל, אך פעמים הוא נסתר אף מעצמו. אנו ההורים צריכים להכיר בקיומו של החלום בחיי הנפש של הילד ולחלום יחד עימו את חלומו בדרך להגשמה ומימוש עצמי.



    0 תגובות